fbpx

Verslo planavimas – dažnas pradeda ne nuo to galo

Tavo verslas tau yra šventa tvirtovė ar jaukūs namai, kuriuose tik tu geriausiai žinai, kaip vyksta verslo planavimas ir, kaip įgyvendinti planą. Deja, neretai atsitinka taip, kad su savo turimomis žiniomis tvirtovė ar namas pradedamas statyti ne nuo to galo. Pamatai ir sutvirtinimai yra užmirštami, nes norisi iš karto turėti gražų fasadą – komunikaciją ir marketingą. Kodėl? Nes juk reikia pardavimų.

Verslo planavimas – tai nėra tik produktas

Yra įsivaizdavimas, kad „va, turiu idėją, pardavinėsiu batus“ ir tada yra prikuriama soc. tinklų paskyrų, nes ten daug vartotojų, pasidaro šiokią tokią el. parduotuvę, nes ji iškarto bus matoma visų pirmoje vietoje. O kai pamato, kad viskas nėra taip paprasta, prasideda „verslo planavimas“ kreipiasi į specialistus (dažniausiai kuo pigesnius). Ir viskas baigiasi tuo, kad išvaistyta begalės laiko ir pinigų veltui, nes pardavimai nevyksta. Tai ypač populiaru pardavinėjant produktus internetu iš tiekėjo nesandėliuojant produktų (angl. dropshipping).

Nuo ko tada pradėti verslą?

Ir pats paprasčiausias atsakymas būtų – nuo savo idėjos išsigryninimo ir verslo plano. Galbūt analizuojant savo idėją ateis supratimas, kad ta idėja nėra tokia geniali, nes ji į ateitį negeneruos pelno arba, kad idėjai nėra pasiruošusi šalies rinka, kurioje norima pardavinėti produktą. Verslo planavimas yra sudėtingas procesas, todėl jo nerekomenduojama daryti vienam, o geriau kreiptis į verslo mentorius ar panašios srities specialistus.

Kas atsitinka su verslais be plano?

Iš mūsų, Digitasodas komandos, sukauptos patirties su įvairiais klientais ir jų verslais ar projektais, galime apžvelgti kelis kelius, kuriais verslai nueina be plano:

  1. Verslas neįvardina savęs verslu. Tai kaip tada įvardinti žmogų ar žmonių grupę, kurie pardavinėja produktą siekdami pelno? Kai žmonės nesupranta, kad tai yra verslas, viskas vyksta vaikų darželio principu: sugalvoja padaryti produktą, o po mėnesio jau visi užmiršę apie jį arba būtinai reikia interneto svetainės, tačiau nežino, kaip išnaudoti jos naudas. Viskas vyksta chaotiškai, o verslo planavimas išvis neegzistuoja, nes tai juk ne verslas;
  2. Verslas nežino savo tikslinio vartotojo ir jų segmentų, neišanalizavo konkurentų ir tiesiog daro viską taip, kaip jiems atrodo gražu, madinga, patrauklu ir pan. Kaip pvz.: kuria interneto svetainę ne pagal vartotoją ir jo elgesį joje, soc. tinkluose komunikuoja visiems ir kartu niekam;
  3. Dar tik kuriantis verslui yra kreipiamasi į skaitmeninės reklamos agentūras ar žmones užsiimančiais komunikacija ir/ar marketingu ir yra užduodami klausimai į kuriuos neįmanoma atsakyti be tolimesnio verslo vaizdo (rinkos, produkto ateities planų, biudžeto ir pan.).

Mūsų patirtis kuriant savo verslą

Mes taip pat esame verslas gyvuojantis jau daugiau nei 2 metus. Įėjome į verslą kaip dauguma – su idėja, bet be jokio pasiruošimo. Į verslą įėjome neturėdami labai daug žinių ir patirties jį kurti ir auginti, todėl pirmuosius metus vos laikėmės. Tačiau nepriėjome prie liepto galo, kaip dažnai atsitinka po pirmų verslavimo metų. Tam tikri padaryti žingsniai leido mums pagaliau augti, nors ir po truputi, bet augti. Aš tikiu, kad jei būtume pasiruošę prieš kuriant verslą, mes būtume dar didesni nei esame dabar. Dėl šio gan nelengvo kelio naują idėją pasirinkome vystyti su verslo planu – ir manome, kad tai tikrai verta, nes žinome savo idėjos vertę ateityje.

Todėl verslo planavimas yra verslo mentorių ar verslo konsultantų darbas – komunikacijos ir marketingo specialistai gali tik abstrakčiai atsakyti į verslo klausimus ar padėti nukreipti į tinkamus specialistus. Mes nekuruojame verslo, mes padedame jam augti, kai jis yra sukurtas ir suplanuotas.

Straipsnį parengė:
Dovilė Rusteikienė
Įmonės vadovė, skaitmeninės komunikacijos ir marketingo specialistė
El. paštas: dovile.rusteikiene@digitasodas.lt