fbpx

Ką reikia žinoti prieš perkant kito sukurtą verslą?

„Noriu turėti verslą, bet nežinau kokį, gal galite padėti sugalvoti?“ – tokius ir panašius sakinius labai dažnai matau prieš savo akis. Pirmasis atsakymas, kuris man kyla tai perskaičius „Geriau neturėk verslo“ – kodėl? Jei asmuo tiesiog nori turėti verslą ir nežino apie ką, vadinasi, jis nežino kokią žmonių problemą gali išspręsti, nes tikriausiai jis pats nesusiduria su problemom (juk daugumą verslų ir gimsta iš pačių susidūrimo su kažkokia problema), todėl net neverta tiesiog kurti verslo be jokio tikslo. Tokie „verslininkai“ tada tiesiog nusiperka parduodamą verslą, nes, žinoma, jei pats nesugalvoja, o kažkas jau yra sugalvojęs, kodėl gi nepabandžius? Tačiau ar tikrai nupirktas verslas teiks naudos bei ką reikia žinoti prieš perkant kito sukurtą verslą?

Kodėl matome parduodamus verslus?

Žiūrint į parduodamus verslus labiau apie verslą suprantančiam žmogui iš karto ateina pirma mintis „verslas nepelningas“ – juk kam parduoti verslą, kuriam gerai sekasi? Todėl pardavėjas verslą įpakuoją į auksinius popierėlius ir sudeda į dėžutę, prieš perkant potencialiam pirkėjui yra atidaroma dėžutė, bet neišlupami popierėliai. Tokių parduodamų verslų yra 90% jeigu ne daugiau ir jie gaudo tuos kvailiukus, kurie žūt būt nori turėti kažkokį verslą. Kita likusi mažoji dalis, kai viskas gerai su verslu, tačiau jo savininkas yra labai užimtas kita, nauja veikla, verslas yra užsistovėjęs, todėl nori perleisti valdymą kitam asmeniui, kuris galės pažiūrėti kitu kampu ir dar labiau auginti arba savininkas tiesiog nori pailsėti nuo verslo vystymo.

Ką reikia žinoti prieš perkant verslą?

Didžiausios klaidos, kurias matau klientų nusipirktuose versluose arba į ką būtina atkreipti dėmesį:

  • Būtina ne tik klausti kiek buvo pardavimų, bet ir prašyti bent metų pamėnesiui pardavimų ir išlaidų ataskaitos – jei ten viskas yra švaru ir verslas neina į minusą, savininkas tikrai sutiks parodyti. Iš ten matosi, kokiais mėnesiais perkamiausia, kokios yra išlaikymo išlaidos. Žinoma, skaičius galima suklastoti, tad reikia klausti: iš kur toks skaičius, kas įeina į šį skaičių ir t.t. Dar geriau jei apie ataskaitas pasikonsultuosite su kompetentingu žmogumi: buhalteriu, kito verslo savininku, verslo mentoriumi.
  • Būtina sužinoti visą produkto kelionės procesą iki kliento. Dažnai verslo rezultatas būna prastas, nes kažkurioje tos kelionės vietoje stringa procesas, brangiai kainuoja arba yra nepatogus klientui, kaip pvz.: klientas pats negali pasirinkti paštomato, jam parenka artimiausią pagal suvestą adresą – jei jums gali būti nepatogu, vadinasi, bus nepatogu daugumai. Jei lengvai galima pakeisti tuos procesus, tai viskas gerai, tačiau jei tai nepakeičiama, geriau to nesiimti.
  • Jei verslas parduodamas, kaip įmonė svarbu išsiaiškinti visus įmonės įsipareigojimus, kad nusipirkus nenutiktų taip, jog po kurio laiko atėjus įvairioms sąskaitoms, grąžinimams ir pan., nebebus, kur dėtis – reikės tvarkytis su visa netvarka.
  • Kokį turtą su savimi turi verslas, kalbu ne tik apie fizinį, apčiuopiamą, bet ir apie el. parduotuvę, domeną, talpinimą, soc. tinklus, naujienlaiškių platformas ir t.t. Visas tas turtas nusipirkus turi būti perduodamas pirkėjui, kas mano praktikoje užmirštama, o vėliau, kai reikia korekcijų, tenka užtrukti, kol buvęs savininkas atiduoda likusį verslo turtą – visa laimė, kad su dauguma išeina susitarti gražiuoju, tačiau pasitaiko visko.
  • Išsiaiškinti, kaip vyksta komunikacija ir marketingas. Kokiu tonu ir vertybėmis kalba verslas? Ar jo komunikacija atitinka vertybes? Kokie kanalai naudojami ir kaip? Kokia komunikacijos ir marketingo strategija? Kiek kainuoja reklama verslui ir koks atsiperkamumas? Juk visa tai bus pagrindas, kuris varys verslą į priekį, generuos pardavimus. Jei ne iki galo sutvarkyti šie procesai, komunikuojama viena, bet daroma visai kas kita arba net yra jau sugadinta reputacija, tai geriau nelįsti į šį verslą.
  • Jei verslas pardavinėja kokius nors produktus dropshiping pagrindu reikia išsiaiškinti ar tiekėjas sutiks toliau bendradarbiauti su nauju verslo savininku, ypač tai aktualu, jei būtų pardavinėjama kaip fiziniam asmeniui, nes atsiranda klausimai dėl PVM kodo ir kitų tarp fizinio ir juridinio asmens išskiriamų dalykų.

Geriau nepirkti be kompetentingo žmogaus įsikišimo

Verslą išlaikyti nėra lengva, nes reikia suprasti visus jo procesus, turėti patirties bent viename iš tų procesų, investuoti savo laiką ir pinigus, turėti bent kažkiek strateginio mąstymo ir gebėjimo spręsti sudėtingas situacijas. Jei asmuo nieko per daug neišmano apie verslą, perėmus kito asmens sukurtą verslą jį bus sunkiau vystyti, nes visi procesai jau sukurti arba dalinai sukurti, todėl nebereikės per daug į juos gilintis, kai tuo tarpu pats kurdamas verslą asmuo turi procesus kurti nuo 0, todėl ateina gilesnis ir aiškesnis suvokimas apie tuos procesus, kurie skatina strategiškai mąstyti. Jei tikrai yra noras pirkti verslą pasikonsultuokite su kiek įmanoma daugiau specialistų: buhalteriais, vadybininkais, pardavėjais, marketingo specialistais, programuotojais, ypač su kitais nuosavo verslo savininkais arba verslo konsultantais – jie patars ar išvis verta pirkti ir kaip toliau galima būtų vystyti tą verslą.

Reziumuojant: jei galit nepirkti verslo, tai nepirkit. Asmeniui nereikia verslo, nes tiesiog nori verslo – toks asmuo tik suksis žiurkių rate ir nieko gero neišaugins, nes verslo norėjimas slypi psichologinėse problemose, o ne noras padėti išspręsti kažkokią žmonių problemą, kurios net nesugalvoja. Už 5000€ geri verslai neparduodami – rimti verslai parduodami už 500 000€ ar milijonus.

Straipsnį parengė:
Dovilė Rusteikienė
Įmonės vadovė, skaitmeninio marketingo specialistė
El. paštas: dovile.rusteikiene@digitasodas.lt